samenvatting

Naast een lage bijtelling en milieu-investeringsaftrek (MIA) zijn er voor elektrische auto’s ook voordelen in de aanschafbelasting bpm en in de motorrijtuigenbelasting (mrb).

Vrijstelling bpm

De bpm op een nieuwe personenauto is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. Voor auto’s zonder CO2-uitstoot geldt tot en met 2024 een vrijstelling van bpm. Die vrijstelling geldt ook voor elektrische bedrijfswagens. 

Lees meer over vrijstelling van bpm

Diesel en elektrisch

Overigens zijn ook dieselbedrijfswagens van ondernemers bij een zakelijk gebruik van minimaal 10% van de kilometers vrijgesteld van bpm. In dat geval wordt er echter aan de auto zelf wel een bpm-bedrag toegekend, wat doorwerkt in de bijtelling voor privégebruik bij de berijder.

Voor de Renault Electric bedrijfswagens heeft de bpm-vrijstelling daarom wel een gunstig effect in de bijtelling: de catalogusprijs voor de bijtelling is dan een bedrag exclusief bpm.

Nihiltarief

In de jaren 2021 tot en met 2024 geldt daarnaast in de mrb (ook wel ‘wegenbelasting’ genoemd) een nihiltarief voor auto’s met een CO2-uitstoot van 0 gram/km. In 2025 wordt dat een kwarttarief.

Lokaal kunnen er ook niet-fiscale subsidies zijn. Een handig overzicht daarvan vind je op de website Nederland Elektrisch.